.::Vihan NEWS::.

full(همچی)

.::Vihan NEWS::.

full(همچی)

معرفی فیلم های جدید (Sanctum)

 معرفی فیلم های جدید (Sanctum)

حریم                                                                        Sanctum

«شما که بدینجا قدم می نهید, از هر چه امید نام دارد دست بشویید.» دانته, کمدی الهی (دوزخ)

کارگردان:آلیستر گریرسون

بازیگران: ریچارد راکسبورگ - ایون گروفاد - رایس ویکفیلد - آلیس پارکینسون - جورج - نیکول داونز

مدت زمان: 108 دقیقه

درجه نمایشی: R

ژانر: هیجانی/ تعلیقی / درام

امتیاز: 6.5

محصول سال 2011

خلاصه داستان و توضیحات در دنیای سینما

حریم به ژانر فیلم های «انسان در برابر طبیعت» تعلق دارد; فیلم هایی که در آنها بقای ساده ی انسان و جان به در بردن او از یک وضعیت دشوار و خطرناک طبیعی, تماشاگر را دستخوش هیجان و اضطراب می کند. فیلم های خوب ژانر «انسان در برابر طبیعت» از حیث خلق هیجان و اضطراب هرگز هیچ دست کمی از فیلم های ژانر «هیجانی» نداشته اند.

جیمز کامرون سازنده ی تایتانیک و آواتار, یکی از تهیه کنندگان حریم بوده است و فیلم به جمله ی «محصولی از جیمز کامرون» آغاز می شود. در تبلیغات حریم نیز روی اسم کامرون تاکید زیادی شده است. سه بعدی بودن حریم و حضور کامرون در پشت صحنه ی تولید فیلم بلافاصله این انتظار را در تماشاگر ایجاد می کند که کیفیت سه بعدی حریم در حد و اندازه ی آواتار باشد. گرچه حریم به این توقع تماشاگر پاسخ مثبت نمی دهد اما تکنیک ها یا بهتر بگویم تکنولوژی فیلمبرداری سه بعدی فیلم در زیر آب, در حد بسیار بالایی است.
حریم براساس یک داستان واقعی ساخته شده. اندرو وایت که یکی از نویسندگان فیلمنامه ی حریم بوده, چند سال پیش به هنگام غواصی در غارهای تحت الارضی به همراه چهارده غواص دیگر برای مدت دو روز در یک غار گیر افتاده و قادر به خروج از آن نبود. فیلم حریم مایه ها و مضامین اصلی خود را از همین ماجرای واقعی گرفته است; هرچند که جزئیات خاصی بنا به ضرورت های سینمایی به قصه ی فیلم اضافه شده است.
فیلم گرچه دارای یک رابطه ی پدر و پسری است که هسته ی احساسی فیلم را به خود اختصاص داده, اما اصل کار در جای دیگری است: تلاش پنج انسان برای نجات جان خود از یک شرایط دشوار طبیعی و سرباز زدن آنها از تسلیم شدن در برابر یاس و نومیدی. در واقعی همین وجه فیلم آنقدر جذاب از کار درآمده که کلیشه های موجود در پرداخت کاراکترهای فیلم را به حاشیه برده است.

قصه ی فیلم درباره ی پنج کاراکتری است که در غارهای تحت الارضی «اسا -آلا» در کشور گینه ی نو گرفتار شده اند. این گروه برای یک ماموریت اکتشافی به منظرو کشف سیستم ارتباطی این غارها, که بزرگترین و گسترده ترین سیستم ارتباطی غارها در جهان ماست, به گینه ی نو رفته اند. رهبر گروه فرانک مگوئیر (ریچارد راکسبورگ) متخصص در اکتشاف غارهاست. جاش (رایس ویکفیلد), پسر 17 ساله ی فرانک که رابطه ی پرچالشی با او دارد, پدرش را در این سفر اکتشافی همراهی می کند. سه عضو دیگر گروه عبارتند از : جورج (دن وایلی), همکار قدیمی فرانک, کارل هرلی (ایون گروفاد), میلیاردر ماجراجویی که هزینه ی سفر را تامین کرده است; و ویکتوریا (آلیس پارکینسون) دختر جوان کوهنورد اما بی تجربه ای که نامزد کارل است.
تعارض های میان شخصیت ها به صورت فرمولی و کلیشه ای بیان شده, هرچند که این تعارض ها نهایتا تحت الشعاع تلاش و مبارزه پیگیرانه ی اعضای گروه برای نجات جان هایشان از آن غار مرگبار قرار می گیرد.
قدرت فیلم در توانایی اش برای به زور بیرون کشیدن تنش حتی از موقعیت های به ظاهر عادی و معمولی است. حس خطر و اضطرار هرگز در طول فیلم کاستی نمی گیرد; هرچند که متاسفانه عناصر دراماتیک فیلم چندان قوی نیست.

تعارض کلیشه ای پدر و پسر به یک نتیجه ی قابل پیش بینی ختم می شود. روابط میان دیگر شخصیت ها هم کم رمق از کار درآمده است. در واقع می توان گفت که توانایی آلیستر گریرسون, کارگردان حریم, بیشتر در حیطه ی آفریدن تنش و تعلیق در گودال ها و تونل های تاریک غار است تا آفریدن درام های انسانی.
فیلم عیب های دیگری هم دارد. موقعیت مکانی غار به درستی مشخص نشده و به همین دلیل تماشاگر تصور درستی از جهت ها و مسیرهای حرکتی به دام افتادگان در حفره ها و تونل های غار ندارد. به این ترتیب نمی توان به درستی یا دقیقا پی برد که در داخل این تونل ها چه اتفاقی دارد می افتد.
سطح بازیگری فیلم متوسط و معمولی است. فیلم با یک پایان بندی مناسب و حرفه ای به پایان می رسد و نهایتا این توفیق را پیدا می کند که به رغم تمامی ضعف ها و کمبودهایش, برای مدت 90 دقیقه تماشاگران را در تعلیق و اضطراب نگه دارد./

هرگونه کپی برداری از این مطلب یا سایر مطالب این وبلاگ بدون ذکر دقیق و بدون لینک منبع آن: دنیای سینما , خلاف قانون بوده , شرعا حرام می باشد و مدیر سایت حق پیگیری را برای خود محفوظ می داند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد